Tehtävä 3.4
Markkinoinnin säännöt ja kohdeyritys
Tutustuimme mainonnan kansainvälisiin perussääntöihin ja hyvää markkinointitapaa koskeviin periaatteisiin pääpiirteittäin Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisäännöt 2018 julkaisun avulla. ICC:n tarkoituksena on tarjota maailmanlaajuisesti hyväksytyt ohjeet vastuulliseen luovuuteen ja viestintään niin eettisesti kuin juridisesti.
ICC:n markkinointi säännöissä mainos määriteltiin seuraavasti: "Mainonta tai mainos tarkoittaa mediassa julkaistua markkinointia, tavallisesti maksua tai muuta vastiketta vastaan." Uusista mainosvälineistä esimerkiksi Instagramissa käyttäjien tekemät julkaisut voi olla haastavaa tunnistaa markkinoinniksi, ellei julkaisusta käy ilmi mikä on julkaisijan suhde kuvassa esiintyvään tuotteeseen tai yritykseen.
Mainoksen on oltava tunnistettavissa mainokseksi vaivatta esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti.- Kilpailu- ja kuluttajavirasto, mainonnan tunnistettavuus 2018
Kohdeyrityksemme Maanantaimalli Oy:n Instagram -markkinointia tarkastellessamme nousi esille muun muassa havainto, ettei tuotekuvista löytynyt laisinkaan tuotteiden hintatietoja. Tämän voisi toteuttaa myös suorana linkkinä Maanantaimallin verkkokauppaan, missä kyseinen tuote on saatavilla.
Maanantaimallin Instagramissa on myös jaettu jonkin verran asiakkaiden omia kuvia tuotteista, sekä asiakkaista käyttämässä tuotteita. Markkinoinnin eettisten periaatteiden mukaan on tärkeää, että tämänkaltaisissa julkaisuissa käy selkeästi ilmi, mikäli asiakas on saanut tuotteet lahjana, kaupallisessa yhteistyössä tms. vai onko kysessä ns. autettinen asiakaskokemus.
Maantaimalli kertoo rekisteriselosteessaan henkilötietojenkäsittelystä seuraavasti: "Henkilötietoja kerätään toimitus- ja maksujärjestelyjä varten. Lisäksi henkilö voi itse halutessaan tilata uutiskirjeen. Rekisterin tietosisällössä ovat nimi, osoite, sähköpostiosoite, tiedot asiakkaan tilaamista tuotteista, niiden toimittamisesta ja laskuttamisesta. Henkilötietoja käytetään ainoastaan rekisterinpitäjän omassa toiminnassa, eikä niitä luovuteta eteenpäin."
Tulevaisuudessa kohdeyrityksemme voisi enemmän hyödyntää ympäristöystävällisyyttään ja eettisyyttään markkinoinnissaan niin että Maanantaimalli käyttää ympäristöväittämiä markkinoinnissa hyvän tavan mukaisesti.